Last van schouderpijn? Oorzaken, symptomen en oplossingen

schouderpijn

Opeens merk je dat je last hebt van je schouder, een zeurend gevoel. Als het later op de dag erger wordt, vraag je jezelf af waardoor het kan komen. Misschien toch te zware gewichten gebruikt in de sportschool of door een verkeerde houding of stress? Een pijnlijke schouder is geen pretje. In veel gevallen gaat het vanzelf weer over, maar soms kan het weken tot maanden aanhouden. Dat wil je natuurlijk niet. Wat zijn de oorzaken van schouderpijn en waarom krijg je last van zwelling, stijfheid en/of uitstraling? Je leest het in dit blog.

Pijnlijke schouders

Iedereen weet dat je twee schouders hebt, maar hoe zit het eigenlijk in elkaar? En wat gebeurt er in je schouder op het moment dat het niet goed voelt? In je schouders zitten botten, spieren en pezen die samenwerken om je armen in alle richtingen te laten bewegen. Het is een gewricht dat bestaat uit een schouderblad, het sleutelbeen en de bovenarm. Heb je last van je schouder, dan is dat een reactie van je lichaam dat er iets niet in orde is.

Je hebt vast weleens gehoord van een slijmbeursontsteking, dat ook wel bekend staat als bursitis. Als het schoudergewricht wordt overbelast, kan het vocht in de slijmbeurs geïrriteerd raken. Dit zorgt voor een pijnlijke schouder. Ook een frozen shoulder komt regelmatig voor, waarbij de stijfheid en pijn in je schouder alsmaar erger wordt.

Mogelijke oorzaken van schouderpijn

Schouderpijn kan behoorlijk vervelend zijn, en er zijn verschillende redenen waarom het kan optreden. Soms krijgt je last van een pijnlijke schouder door overbelasting van de spieren, bijvoorbeeld als je te veel hebt getild of lang in een rare houding hebt gezeten. Een andere boosdoener kan een letsel zijn aan de pezen rond je schoudergewricht, met flinke pijn als gevolg. Ook kunnen ontstekingen in je schouder ontstaan, dat vaak zorgt voor zwelling en pijn. Maar er zijn nog meer mogelijke oorzaken van schouderpijn, zoals slijtage van het kraakbeen in het schoudergewricht (artrose) en een uitstralende pijn vanuit je nek. Zoals je ziet, zijn er nogal wat oorzaken, de een wat ernstiger dan de ander. Gaat je schouderpijn niet vanzelf over en wordt het alleen maar erger? Dan is het tijd om er wat aan te doen.

Symptomen bij schouderpijn

Schouderpijn uit zich op verschillende manieren, dit is verschillend per persoon en afhankelijk van de oorzaak. Veelvoorkomende symptomen zijn:

• pijn bij beweging
• krachtverlies
• beperkte bewegingsvrijheid
• gevoeligheid en zwelling
• knarsende geluiden
• uitstraling naar bovenarm, nek en rug

Massage bij schouderpijn

Een therapeutische massage is erg fijn als je last hebt van een pijnlijke schouder. Door de spieren in je schouder en nek te masseren, vermindert de spanning. Het helpt ook de bloedcirculatie te verbeteren en maakt je spieren soepeler. Veel mensen kunnen lastig slapen met pijnlijke schouders, ook dan is een massage een aanrader.

Ervaar zelf de voordelen van een therapeutische massage bij schouderpijn. Ik pas speciale technieken toe om de spanning en pijn in je schouders te verminderen. Wacht niet langer en gun jezelf een leven in balans! Mail naar info@massagepraktijkhavelte.nl of bel 06-12706147 voor een afspraak.