Hoe verhoog je je weerstand?

Hoe verhoog je je weerstand?

Hoe verhoog je je weerstand?

Wat is weerstand?
Eerst is het belangrijk om te weten wat weerstand precies is.

Weerstand kun je zien als je fysieke conditie.
Bij een goede weerstand is ons lichaam beter in staat de schadelijke bacteriën en virussen, die ons lichaam willen binnen dringen, af te stoten.
Mensen met een verminderde weerstand hebben een grotere kans op bijvoorbeeld griep of verkoudheid.

Ons lichaam wordt dagelijks blootgesteld aan ziektekiemen en andere schadelijke stoffen uit de omgeving.
Ons immuunsysteem vormt hierbij een afweer tegen deze schadelijke stoffen.
Ons immuunsysteem bestaat uit miljoenen speciale cellen, die het verdedigingsmechanisme aansturen.

Functies van het immuunsysteem
Beschermen tegen lichaamsvreemde stoffen zoals,
bacteriën, virussen, schimmels en parasieten.

Aangeboren en verworven immuunsysteem
Het aangeboren immuunsysteem heb je bij je geboorte.
Er vinden  zowel algemene als specifieke afweer plaats.
Met andere woorden, het immuunsysteem kan zich op één maar ook op meerdere ziekteverwerkers richten.
Het verworven immuunsysteem ontwikkel je gedurende je leven.
Het immuunsysteem onthoudt alle ziekteverwerkers waarmee het lichaam mee in aanraking is geweest.
Wanneer je lichaam nogmaals in aanraking komt, met dezelfde ziekteverwerker, weet je lichaam de infectie dan sneller te onderdrukken.
Je bent dan immuun voor deze ziekteverwerker, dit kan tijdelijk zijn of voor altijd.
Hierop is vaccineren gebaseerd:
injecteren met een verzwakte indringer die wel het immuunsysteem activeert.
Wanneer de echte indringer zich voordoet is het immuunsysteem voorbereid.

 

Auto immuunziekten
Dit vindt plaats als je immuunsysteem je lichaamseigen cellen aanvallen.
Voorbeelden van een auto-immuunziekten zijn reuma en ziekte van Crohn.

 

Natuurlijke manieren om je weerstand te verhogen:

  • Ontspan
  • Zorg voor een goede nachtrust
  • Eet voldoende antioxidanten, denk hierbij aan vitamine C in groente en fruit
  • Zorg voor dagelijkse beweging
  • Zorg voor regelmaat in je leven

Met deze tips sluit ik af, ik wens jullie een goede weerstand en gezondheid.

Narlies

Geef een reactie