Nieuws

Kom jij maar niet van je rugklachten af?

Nieuw…in Massagepraktijk Havelte

*Kom jij maar niet van je rugklachten af?
*Loop je jaren met rugklachten rond?
*Belemmerd rugpijn je dagelijks leven?
*Al veel geprobeerd, maar niks helpt?
Lees dan verder….

Mijn naam is Narlies Mathilda.
Ik ben 47 jaar en woonachtig in Havelte.

Mensen helpen is mijn grootste passie!

Sinds 2 jaar ben ik allround massagetherapeut op holistische basis met als aanvulling lichaamsgerichte coach bij o.a rouwverwerking en ziekte.

In mijn praktijk krijg ik geregeld te maken met mensen met acute/chronische nek-schouder en rugpijn en hoofdpijn/stressklachten.
Maar ook mensen die gewoon een ontspanningsmassage willen ondergaan…kortom gewoon lekker tot rust komen.

Tijdens uitgebreide intakegesprekken, die ik voorafgaand aan elke (therapeutische) massage voer, kwam ik erachter dat bij ‘spierpijn’ vaak meer achter zit…
Maar ook na een massage komt er soms nog een hoop emotie los.
Als ervaringsdeskundige weet ik wat stress met een mens kan doen.
Mensen helpen een positieve kijk en inzicht te geven triggert mij enorm.

 

Daar wil ik wat aan doen!
Ik heb een programma ontwikkeld waarin ik je 8 weken lang ga begeleiden.
Dit programma is speciaal bedoeld voor mensen met chronische “onbegrepen” rugklachten.

Herken je jezelf in dit verhaal, of heb je rugklachten, neem dan contact met mij op via contactformulier op mijn website: www.massagepraktijkhavelte.nl, dan kijken we of dit programma jou wellicht kan helpen.

Ik vertel je hier graag meer over.

We gaan ervoor!
Wie weet tot ziens in mijn praktijk.

 

Coach

Vanaf vandaag mag ik mezelf gediplomeerd coach noemen.
Coaching bij stress, coaching bij ziekte en rouw,
oplossingsgericht en lichaamsgericht coachen.

 

Afgelopen donderdag 25 februari 2021, heb ik deze opleiding met goed gevolg afgerond.

Boek nu uw afspraak

Sinds december hebben we allemaal te maken gehad met de Lockdown; Alle contactberoepen moesten hun deuren sluiten om daarmee Corona een halt toe te roepen.
Zoals iedereen vanavond heeft kunnen horen, is de Lockdown vanaf 3 maart 2021 gedeeltelijk opgeheven.

Dat betekend dat ook ik vanaf 3 maart weer mag beginnen met het geven van massages.
Vanaf nu is het mogelijk om een massage in te plannen voor 3 maart en later.
Voor die klanten die voor de Lockdown een afspraak hadden staan: Ik neem deze week contact met jullie op om een nieuwe afspraak in te plannen.

 

Een goed hoofdkussen

Een aantal weken geleden heb ik een paar nek en schouderoefeningen via mijn website aangeboden.

Nu zit ik toch wel met iets….toen ik nog aan het werk mocht, kreeg ik geregeld de vraag van klanten over wat een goed hoofdkussen is om te slapen.
Nou ben ik natuurlijk geen ‘hoofdkussen specialist’ dus wil ik je wat vertellen over mijn kennis wat betreft een goede slaaphouding.
Aangezien de vraag bij mij bleef malen, ben ik zelf op onderzoek gegaan wat nou wel een goed hoofdkussen is.
Hiervoor heb ik bij verschillende bronnen informatie vergaard!

Goede slaaphouding
De slaap dient om te herstellen van de inspanningen die het lichaam en het geest mee maken over de gehele dag.

Er bestaan 3 verschillende slaappositie
Rugslaper, zijslaper en buikslaper

De Rugslaper
Dit is een goede slaaphouding
Zorg dat je kin niet teveel naar de borst wijst, want hierdoor krijg je teveel spierspanning in de nek en boven rug.
Zorg dat de nek iets meer ondersteuning heeft dan het hoofd.
Als je te weinig ondersteuning in de nek hebt, zakt de nek naar beneden, waardoor het hoofd knikt en teveel rekking ontstaat op het achterhoofd.

Zijslaper
Ook dit is een goede slaaphouding
Omdat hier veel minder draai in de nek en rug ontstaat.
Wel is het belangrijk dat de ruimte tussen het matras en het lichaam goed opgevuld wordt, zodat er geen zijwaartse kracht ontstaat.
Let dus goed op dat de kussen en de ruimte tussen de matras en je nek en je hoofd goed wordt opgevuld, zodat de nek in een ontspannend positie kan blijven.
Wat ook meespeelt is de hardheid van de kussen en matras, lichaamsbouw en lichaamsgewicht.
Zorg dat alles in één lijn liggen. (nek, schouder en rug)
Als je met een te laag kussen zou slapen, ontstaat er een knik in de nek, waardoor je krampen krijgt  en doordat het hoofd/schedel niet goed ondersteunt wordt kan dit tot hoofdpijnklachten leiden.
Doordat je kussen te laag ligt, doe je arm onder het hoofd.
Dit is niet ideaal voor je nek en schouder omdat er te weinig steun

Buikslaper
Dit is een slechte slaaphouding.
In deze positie ontstaat er een onnatuurlijke beweging waardoor er een strekbeweging ontstaat die spanning en stijfheid kan geven wat vervolgens kan uitstralen naar de benen en billen.
Dit is ook voor de nek en bovenrug niet goed.
In de meeste gevallen draai je nek dan ook naar één zijde om te kunnen ademen, hierdoor ontstaat een verdraaiing in de nek.
Wat je nekklachten alleen maar kunnen verergeren, wat kan leiden overrekking van de spieren, gewrichtsbanden en een verdraaiing stand van de nekwervels.
Schouderklachten krijg je doordat je je armen als het ware naar boven legt en de schouders optrekt.

 

Hoofdkussen

Een hoofdkussen is een belangrijk onderdeel van je bed.
De reden hiervoor is dat het ervoor zorgt dat er voldoende ondersteuning, goede ventilatie geeft en het voorkomt nek-schouder en rugklachten.

Het is dus belangrijk om eerst uit te vinden wat voor soort slaper je bent.

Rug slaper
Een zacht en middelhoog kussen is hierbij geschikt, zorg er wel vooral de nek goed ondersteunt wordt.

Zijslaper
Gebruik hiervoor een steviger  en dikker kussen en zorg ervoor dat je nek op hetzelfde niveau ligt als je ruggengraat. (één lijn dus)

Buikslaper
Hierbij heb je weinig tot geen ondersteuning van je kussen nodig om je nek in de natuurlijke houding te houden.
Gebruik hiervoor dan een dun en zacht kussen.

Er zijn echter veel verschillende soorten kussens, laat je dus goed informeren door een bedden specialist.
Ik ben er dan van overtuigd dat je een goed hoofdkussen zult vinden, wat bij je past en wat je nek-schouderklachten zullen verminderen en dat je in ieder geval een beter nachtrust hebt.

En wanneer het weer zover is dat ik massagebehandelingen mag geven, kom dan gerust langs om alle opgehoopte knopen uit te laten masseren.

Nek & schouderoefeningen

Welkom op mijn website…

Zoals beloofd de nek, schouder oefeningen.

Wat heb je nodig:
Een stoel/kruk en een mat/baddoek en een fles water, eventueel rustgevende muziek.

Allereerst is het belangrijk om wat stretch oefeningen te doen, hierdoor komt de doorbloeding beter op gang en worden de spieren lekker warm en zo voorkom je ook nog meer klachten.
* kijk naar links, dan naar rechts, herhaal dit vijf keer.
-kijk voorzichtig naar beneden, dan omhoog herhaal dit 3 keer.
– maak voorzichtig ronddraaiende bewegingen van links naar rechts herhaal dit 2 keer aan beide zijden.
Je nek is nu voor bereid voor de volgende oefeningen.

Nek oefening 1
Ga goed rechtop zitten en plaats je beide handen achter je hoofd.
Kantel dan je hoofd naar beneden, zodat je kin richting je borstkas gaat.
Hou dit 15 seconden vast.
Wanneer je voelt dat dit te pijnlijk is staak je de sessie en herhaal dit wat minder diep.
Het is niet de bedoeling dat je je nek overstrekt.
Als je denkt dat je wat verder kunt, duw dan je hoofd voorzichtig nog wat verder naar beneden met je handen.
Laat vervolgens weer je handen los.

Nek oefening 2
Zit hierbij rechtop en laat één arm naar beneden vallen, met je andere arm reik je over je zijkant van het hoofd en trek deze dan zachtjes opzij.
Dit hou je 15 tot 30 seconden vast, herhaal dit aan de andere kant.
Herhaal deze oefening 3 keer aan beide kanten.

Schouder oefening 1
We gaan de schouderspier nu oefenen: leg je kin op je borst en draai je hoofd maar links of naar rechts. (schud nee)
Trek nu je hoofd zachtjes met je hand naar beneden, kijk nu tussen je oksel en je borst aan de kant van je hand, naar de grond achter je.
Hou dit vijftien seconden vast en herhaal dit aan de andere kant.

Schouderoefening 2
Zit rechtop met een rechte rug, nek en kijk vooruit.
Vouw je handen samen in je nek.
Druk dan de elle bogen zover mogelijk naar achteren.
Daarna druk je je elle bogen voor de kin tegen elkaar.
Druk de elle bogen weer zo ver mogelijk naar achteren.
Herhaal deze oefening tot maximaal 10 keer.
Forceer het niet als het niet lukt.

Cooling down
Zwaai rustig met je beide armen naar voren en achteren.
Maak ronddraaiende bewegingen met je schouders drie keer naar voren, drie keer
naar achteren.

Ontspanning
Zo… nu we de warming-up, gevolgd door twee nek-, twee schouderoefeningen hebben gedaan en afgemaakt met cooling down is het dan nu tijd voor ontspanning.
Zet wat rustgevend muziek op
Ga languit liggen op je mat/baddoek.
Leg je handen op je buik, adem in, adem uit.
Adem diep in en hou dit 3 tellen vast en blaas dan krachtig uit.
Door krachtig uit te blazen blaas je koolmonoxide/afvalstoffen uit.
Adem vijf keer snel achter elkaar in en blaas het in één teug uit.
Ga terug naar je gewone ademhaling en geniet nog even 10 minuten van je rustgevend muziek op de achtergrond.

Bedankt voor het meedoen en tot de volgende keer bij de rug oefeningen.

De beste wensen

Via deze weg wil ik iedereen een goed uiteinde en een gelukkig Nieuwjaar wensen.

Het jaar 2020 laten we achter ons, 2021 maken we ruimte voor nieuwe uitdagingen.

 

Vriendelijke groet,

 

Narlies Mathilda

Massagepraktijk Havelte

Opnieuw sluiting door Corona

Helaas moet ook Massagepraktijk Havelte haar deur voor 5 weken sluiten.

Ik zal zo nu en dan een thema/tip op mijn website plaatsen.

Uiteraard hoop ik dat iedereen gezond blijft!

In januari hoop ik u weer te verwelkomen als de situatie het toelaat.

Ook wil ik iedereen bedanken voor de lieve berichten vandaag.

Ik wens iedereen toch nog fijne feestdagen ondanks deze onzekere tijd.

 

Thuiswerken, doe het goed en voorkom klachten.

Vanaf het begin van de coronacrisis in Nederland, wordt er vanuit de overheid op aangedrongen om, daar waar het kan, zo veel mogelijk thuis te werken. In het begin leek dit advies niet al te lang nodig te zijn maar inmiddels weten we dat dit advies nog altijd geldt. Ook in de laatste persconferentie liet Premier Rutte weten dat thuiswerken nog altijd dringend wordt geadviseerd. Hiermee beperk je het aantal reisbewegingen waardoor de kans op overdracht van het Covid 19 virus wordt beperkt.

Thuiswerken, het klinkt allemaal mooi, lekker vanuit de “luie stoel” aan het werk: laptop op schoot, muis op de leuning van de stoel en de benen op tafel. Hoe mooi kan het zijn.

Niets is echter minder waar. Cijfers van bedrijfsartsen laten een toename van klachten aan nek, rug en schouders zien, die rechtstreeks zijn toe te wijzen aan het thuiswerken. Niet het werk op zich, maar meer de houding.

Op kantoor zorgt de werkgever voor een ergonomisch verantwoorde werkplek, althans zo zou het moeten zijn. In de meeste gevallen is dat ook wel zo.
Thuis is dat echter heel anders. Daar zitten we bv op een keukenstoel bij de keukentafel. Die zijn niet geschikt om langdurig aan te werken. Ook de meeste bureaus van de meubeldiscounters zijn niet het meest geschikt om langdurig aan te werken. Datzelfde geldt ook voor bureaustoelen die va die kanalen zijn aangeschaft.
Wil je weten of je de juiste zithouding aan kunt nemen om ze ergonomisch verantwoord mogelijk te werken? Kijk dan eens naar onderstaand plaatje.

De belangrijkste dingen die uit de afbeelding zijn te halen zijn deze:

1. Zorg dat de hoek tussen je onderbeen en bovenbeen 90 graden bedraagt. In de ruimte tussen je knieholte en de voorrand van de zitting zouden 3 a 4 vingers moeten passen.
2. De hoek van je arm moet ook 90 graden zijn, wanneer je de armen op de leuning van je stoel laat rusten. Verstel je armsteun tot je arm de hoek van 90 graden maakt. De armsteun behoort ongeveer 1,5cm boven het bureaublad uit te steken.
3. De diepte van je bureau zou 80cm moeten bedragen, de hoogte instelbaar tussen 62 en 82cm. Dit geld voor een in hoogte verstelbaar bureau. Heb je een vast bureau, dan zou de werkhoogte tussen 74 en 76cm moeten zijn.
4. De minimale afstand tussen je oog en het beeldscherm moet 50cm bedragen waarbij de bovenrand van beeldscherm op ooghoogte zou moeten zijn.
5. De hoogte van de bureaustoel moet instelbaar zijn tussen 39 en 51cm.

Werkgevers hebben de mogelijkheid om je financieel te ondersteunen met goed meubilair. Sommigen stellen meubilair beschikbaar om thuis te werken, anderen doen het door middel van belastingvoordeel bij de aanschaf van goed meubilair. De belastingdienst of je werkgever kan je daar meer over vertellen.

Mocht je ondanks alles toch klachten hebben die met een verkeerde werkhouding te maken hebben, zoals nek-, rug- of hoofdpijn, dan zou een Atlas of Atlas-Lumbaal massage verlichting kunnen bieden.
Dit is een korte massage waarbij het lichaam wordt aangezet tot het zelf herstellen van de onjuiste houding.
Nieuwgierig geworden of heb je klachten? Neem gerust contact op met mij. Dat kan via WhatsApp, of via de contactformulier.

Massagepraktijk Havelte, waar u ook voor thuiswerk gerelateerde klachten in goede handen bent.

Door omstandigheden tijdelijk gesloten

In verband met een ziekenhuisopname van mijn dochter die langer duurt dan verwacht, ben ik niet in de gelegenheid u te helpen met pijn of ontspanningsmassage.
Ik zal ieder die bij mij een afspraak heeft staan een persoonlijk bericht sturen.

Vanaf week 40 sta ik weer voor u klaar.