Nieuws

Blijf via onze nieuwsberichten eenvoudig op de hoogte van alle ontwikkelingen rondom Massagepraktijk Havelte

Monthly Archive juni 2019

Atlas Lumbaal massage

De Atlas-lumbaal massage is een zachte massage voor het nek en lende gebied, om de doorbloeding en het zelf-genezend vermogen te stimuleren.
In de meeste gevallen heeft het direct een positief effect op veel, aan de wervelkolom gerelateerde, klachten.

De Atlas-lumbaal massage begint met een behandeltechniek waarmee op een relatief zachte manier het beenlengteverschil wordt opgeheven en scheefstand in het bekken op een natuurlijke manier wordt gecorrigeerd.

Het SI-gewricht is de verbinding tussen het bekken en de wervelkolom.
Veel lage rugklachten en zelfs knie-, enkel– en voetklachten, worden vaak veroorzaakt door het vastzittende SI-gewricht.
Ook dit gewricht wordt op een zachte en pijnloze manier losgemaakt, waardoor de klachten in de veel gevallen verdwijnen.

Met een korte massage wordt de doorbloeding gestimuleerd en zal er snel verlichting optreden.

De atlas-lumbaal massage is in te zetten bij vrijwel alle, aan de wervelkolom gerelateerde, klachten.

Heeft u wel eens of dagelijks de volgende klachten?
En komt u hier maar niet van af, of wordt het alleen maar erger?
Bent u uitbehandeld?
Is het zover gekomen dat u naar de pijnbestrijding of kraker moet?

Ook bij chronische pijn kan deze massage een ultieme verlichting geven.

Er zijn al klanten u voor gegaan, waarbij deze klachten na 1 behandeling verdwenen waren, of een totale verlichting ervaarden.

Denk hierbij aan bv de volgende klachten;

1. hoofdpijn
2. pijn in de nek
3. pijn in de schouders

Dan is wellicht de Atlasmassage wat voor u.

Of heeft u naast de bovenstaande klachten (ook)
1. rugklachten
2. last van het bekkenrand
3. moeilijk naar voren buigen
4. scheefstand

Ook hiervoor kunt u bij Massagepraktijk Havelte terecht, voor een Atlas-lumbaal massage.

Wellicht zult u denken; “Waarom heb ik dit niet eerder gedaan”?
Neem dan contact op met Massagepraktijk Havelte.
Samen kijken we wat ik voor u kan betekenen.

Afwijkende situatie van de rug

Vandaag wil ik aandacht besteden aan drie soorten rug afwijkingen namelijk, de kyfose, scoliose en de lordose.
Bij kyfose denken we aan een kromming met de bolle kant richting de achterzijde. Dus een bolle boven rug.
Dit is in verschillende gradaties.
Mensen met kyfose hebben vooral last van pijnklachten in de nek, schouders en rug.
Deze pijn kan lijden tot hoofdpijn en evenwichtsproblemen.
Doordat men continue de houding aan het corrigeren is, kan dit voor spierpijn en vermoeidheid zorgen.
Oorzaken van kyfose; zijn zenuw-en spieraandoening, bij oudere vrouwen, door ontkalking van de ruggenwervels (osteoporose), maar ook door een slechte lichaamshouding.
door vaak onderuitgezakt te zitten of regelmatig zware dingen tillen, kunnen de spieren en banden in je rug zodanig oprekken dat ze je ruggengraat niet meer goed kunnen ondersteunen.
Hierdoor kan er verzakking optreden in een overmatige bolling.
Lordose; een kromming met de bolle kant richting de voorzijde, dus een holle rug en een bolle buik.
De wervelkolom is dan meer dan gebruikelijk naar voren gekromd, vooral in het gebied direct boven de billen.
Oftewel een holle rug.
Oorzaken lordose; Zwakke spieren, zware buik, bepaalde heupafwijkingen.

Scoliose; er is sprake van een onnatuurlijke draaiing in de wervelkolom, waarbij wervels een zijdelingse kromming hebben en/ of verdraaid zijn in de lengte-as.
Oorzaken van scoliose; soms is het al bij de geboorte aanwezig , maar is het pas zichtbaar tijdens de groei van baby naar volwassene.
15% van de gevallen is het aangeboren.
Maar het kan ook door afwijkingen van het bot, de zenuwen, de spieren of het bindweefsel komen.
De lumbaal massage kan ingezet worden bij vrijwel aan alle wervelkolom gerelateerde klachten.
Aandoeningen zoals scoliose, kyfose en lordose zijn niet te genezen.
Dat kan alleen met een operatie.
Wel kan een Atlas-lumbaal massage de pijnklachten verlichtten.
Bijvoorbeeld;
-Mensen met pijnklachten in de lage rug.
-Pijn die veroorzaakt kan worden vanuit zenuwen of spieren bij de tussenwervelschijven.
-Pijn die uitgaat van het heiligbeen en het darmbeen, of door beschadiging of slijtage van de tussenwervelschijf.

Maar ook nieuwe of blijvende pijnklachten welke na een rugoperatie ontstaan.
Bij een vastzittend SI-gewricht worden vaak de aanhechtingen van de spieren op de bekkenrand overbelast, waardoor er pijn en vermoeiend gevoel in de onderrug kan ontstaan.

Door een korte massage wordt de doorbloeding gestimuleerd en zullen in de meeste gevallen de ‘kabels’ na korte tijd verdwijnen waardoor er snel verlichting van pijnklachten op kan treden. Een geschikte massage hiervoor is de Atlas-lumbaal massage. Massagepraktijk Havelte is door de Stichting Back Balance gecertificeerd om deze massage uit te mogen voeren.

Verwen vader eens met een massagecadeaubon

Een goede vaderdag begint met een leuk cadeau.

Wilt u uw man of vader dit jaar met een ander cadeau verwennen?

Kies dan voor een cadeaubon bij Massagepraktijk Havelte.

U krijgt dan maar liefst 25% korting op alle Wellnessmassages.

Deze aanbieding is geldig tot 16 juni 2019.

*niet geldig icm andere acties.

Voor meer informatie;

www.massagepraktijkhavelte.nl

06-57219408

Massagepraktijk Havelte

Waar u in goede handen bent!

Afwijkende situatie van de nek

Bij een afwijkende nek staan het hoofd en de hals niet in een rechte lijn.
Het hoofd neigt in dit geval naar een schouder, terwijl de kin naar de andere schouder draait.
Dit kan leiden tot nekklachten.

De oorzaken kunnen zijn door een ongeval(whiplash),spierpijn, verkeerde beweging, griep of ander onverklaarbare reden.

Bij nekpijn kan je pijn  hebben in het gebied vanaf het achterhoofd tot onder aan de nek.
Soms kan de nekpijn ook een uitstraling geven naar b.v het hoofdhuid of de bovenarm, waarbij je ook hoofdpijn kunt krijgen.
Dit kun je herkennen door pijn in de nek die uitstraalt naar het voorhoofd en ook wel naar het oog.
Deze pijn zit vaak aan een kant, maar kan ook aan twee kanten voorkomen.
Deze vorm van hoofdpijn kan in verschillende gradaties voorkomen en kan wel tot een paar dagen lang duren.

Wanneer dit steeds aanhoudt kan dit chronisch worden.
Dit kan leiden tot een bewegingsbeperking van de nek door pijn of stijfheid.

De hoofdpijn en nekpijn kunnen uitgelokt worden door draaibewegingen/ langdurige eenzijdige houdingen.

Een Atlasmassage kan hier verlichting bij geven.
Tijdens deze behandeling wordt een Atlascorrectie voor je nek en schouders uitgevoerd.
Dit is een interactieve techniek waarbij de cliënt zelf bepaalde bewegingen maakt.

Hierdoor worden de knelpunten op een natuurlijke manier opgeheven  en daarna wordt door een massage de doorbloeding op gang gebracht.
Het lichaam is hierdoor in staat zichzelf te herstellen.
In de meeste gevallen vermindert vrijwel direct de pijn en of stijfheid als gevolg van scheefstand aan nekwervels en wervels .
Ook de beperking  in het naar links en rechts kijken  zal door de Atlasmassage afnemen of verdwijnen.

Herken je jezelf in dit verhaal, maak dan een afspraak en samen kunnen we kijken wat ik voor je kan betekenen.

Onze wervelkolom

Onze nek

Onze nek heeft een belangrijke functie: namelijk het dragen van het hoofd, dat maar liefst 4 tot 6 kilo weegt.
Daarnaast is het draaien, knikken en buigen van het hoofd een functie van de nek.

De nek bestaat uit 7 nekwervels.
De eerste wervel wordt de Atlas en tweede de draaier (Axis) genoemd.
Dit zijn botten met een wervellichaam en hebben enkele uitsteeksel naar de achter- en zijkant toe.
In het midden van wervel zit een gat. Samen vormen de gaten van alle wervels het wervelkanaal.

Door het wervelkanaal loopt het ruggenmerg.
Het ruggenmerg bestaat uit een bundel met zenuwen.
Deze zenuwen treden links en rechts naar buiten toe.
Vervolgens lopen deze zenuwen ondermeer naar onze armen om daar onze spieren aan te sturen en tevens het waarnemen van gevoel mogelijk te maken.

Rondom de nekwervels lopen spieren en gewrichtsbanden, maar ook belangrijke bloedvaten, die naar de hersenen gaan.

Tussen elke twee wervels ligt een tussenwervelschijf, Behalve tussen de bovenste wervels. Dit zijn de atlas en de draaier
Deze tussenwervelschijven zijn zacht en hierdoor wordt beweging en schokdemping mogelijk gemaakt.

Onze rug

Onze rug bestaat uit 12 borstwervels, 5 lendenwervels, 5 heiligbeenwervels en het staartbeen. Samen vormen al deze wervels onze wervelkolom.
De wervelkolom is vanuit zijaanzicht, licht gebogen in de vorm van de letter S. Door deze vorm kan de wervelkolom schokken opvangen. Er zit als het ware vering in.
De wervels zijn ook aanhechtingsplaats voor spieren.
Wanneer een wervelkolom  door welke reden “uit model” is (de S is overdreven van vorm, of is zijdelings is gebogen) ontstaat pijn.
Deze pijn kan spierpijn zijn, doordat aan de ene kant meer door de aangehechte spieren wordt getrokken dan aan de andere kant. Het kan ook zenuwpijn zijn doordat één of meerdere zenuwen bekneld zijn geraakt in het wervelgat.

In beide gevallen zou een (atlas-lumbaal) massage verlichting kunnen bieden.
Hier zal ik later op in gaan.